Alkmaar – Orașul comerțului cu brânzeturi

Alkmaar este un oraș situat în nord vestul Olandei (Țărilor de Jos), cu o populație de 110 mii de locuitori, fiind cunoscut în special datorită tradiționalei piețe de brânzeturi din centru. Astăzi există 5 astfel de piețe în toată țara: Alkmaar, Gouda, Edam, Hoorn și Woerden. Fiind în Amsterdam, într-o zi minunată cu soare am decis să vizitez acest oraș, unde am ajuns cu trenul în aproximativ 35 de minute, plătind 16.10 euro pe un bilet dus-întors.

Din stația centrală din Alkmaar am plănuit să vizitez întâi canalele de apă și străzile liniștite din partea sudică a orașului, apoi centrul vechi și lăsând vizita la muzeul orașului pentru finalul zilei. Astfel, de la gară am mers pe una din străduțele ce duc spre centru, până am ajuns la podul Bergerbrug, după care am continuat plimbarea spre sud, pe străduțele pietruite și înguste de lângă canalul Singel.

La un moment dat, peste canal am observat Sint Josef Kerk (Biserica Sfântului Iosif), o biserică din 1909 construită în stilul neo gotic. Imediat în apropiere am găsit moara de vânt Molen van Piet, construită în 1769 și care s-a numit inițial De Groot, până în 1884 când Cornelis Piet a cumpărat-o și a transformat partea inferioară într-un spațiu de locuit. Am continuat plimbarea pe malul canalului Oudegracht, unde pe strada lungă de 830 de metri se găsesc o mulțime de clădiri vechi și foarte bine întreținute. La numărul 45 se găsește Provenhuis van Wildeman, un vechi complex rezidențial cu Wildemanshofje în mijloc, o curte interioară tipic olandeză.

În capătul străzii Oudegracht am făcut stânga către Accijnstoren, un turn construit în anul 1622 și care a fost inițial folosit pentru plătirea taxelor de către comercianți. De aici am mers până în capătul străzii Bierkade și am făcut stânga către centrul vechi, urmând cursul unui alt canal, pe strada Luttik Oudorp. Și această zonă are niște case vechi foarte bine întreținute, iar în capăt, de pe podul Appelsteegburg, am avut parte de o vedere superbă asupra clădirii ce adăpostește astăzi un muzeu dedicat brânzeturilor.

Hollands Kaasmuseum (Muzeul Olandez al Cașcavalului) prezintă informații interesante despre istoria cașcavalului într-un mod interactiv prin diferite jocuri, metode și echipamente de preparare a acestuia. La achiziționarea biletului de 5 euro veți primi și o bucată mică de cașcaval pentru degustare. În piața din fața muzeului, Waagplein, are loc în fiecare vineri între orele 10:00 și 13:00, din aprilie până la sfârșitul lui septembrie, un spectacol prin care se prezintă cum roțile de cașcaval erau aduse în piață, cântărite și apoi scoase la vânzare într-un mod tradițional.

În apropiere se mai găsește și Nationaal Biermuseum De Boom (Muzeul național al berii), însă fiind o zi de duminică acesta era închis. De acolo am continuat drumul pe una din străzile comerciale, Langestraat, unde la numărul 97 se găsește Stadhuis Alkmaar (Primăria orașului), construită între anii 1509 și 1520 în stilul gotic.

În capătul străzii Langestraat se găsește impunătoarea Grote Sint-Laurenskerk (Biserica Sfântului Laurențiu), construită între anii 1470 și 1498 în stilul gotic și în formă de crucifix. Aceasta este deschisă vizitării doar pe perioada verii, fiind cel mai vizitat monument din oraș. Lângă biserică, într-o clădire modernă, se află Stedelijk Museum (Muzeul Orașului), unde este prezentată istoria orașului Alkmaar și a împrejurimilor. Costul este de 12 euro, dar poți vedea o mulțime de obiecte de artă și picturi ale unor mari artiști olandezi.

După ce am vizitat Muzeul orașului, în drum spre gară am trecut și pe la un muzeu dedicat formației Beatles, Het Beatles Museum. În Alkmaar a fost fabricată prima chitară a lui John Lennon, și de aceea Azing Moltmaker, un fan olandez al formației, a decis să deschidă acest muzeu unde sunt prezentate obiecte de colecție precum discuri, coperți, afișe, instrumente și alte obiecte ce au aparținut formației Beatles. Ajuns la fața locului am decis că nu se merită o vizită, plecând mai departe spre gară, unde am încheiat vizita în acest oraș frumos și liniștit, Alkmaar.