Florența – Un oraș plin de artă

După ce am vizitat Rimini și San Marino, următoarea oprire în Italia a fost Florența. Este un oraș situat în regiunea Toscana, în partea centrală a Italiei, cu un număr de aproximativ 380 de mii de locuitori. Aici, în secolul 14, a început mișcarea culturală denumită Renaștere, unde idee de bază este că omul este în centrul tuturor lucrurilor. O mulțime din lucrările acestei perioade le găsiți astăzi în multitudinea de muzee și galerii de artă din oraș.

Am ajuns în Florența cu mașina, unde am găsit parcarea Sant’Ambrogio, aproape de centrul istoric și cu un cost de 2 euro / oră. De acolo am plecat pe jos către unul din principalele obiective, Catedrala Santa Maria del Fiore sau Domul din Florența. Dimensiunile catedralei sunt impresionante, exteriorul fiind placat cu marmură de culoare albă, verde și roșie. A fost construită timp de 140 de ani, între 1296 și 1436, inițial proiectată de arhitectul Arnolfo di Cambio și mai apoi cupola de către Filippo Brunelleschi, aceasta fiind cea mai mare cupolă din lume la acel moment. Nu am reușit să vizitez interiorul sau să urc în cupolă, deoarece era o coadă foarte lungă de așteptare și o căldură de aproape 40 de grade. 463 de trepte va trebui să urcați pentru a ajunge în vârf.

Catedrala este situată în Piazza del Duomo alături de alte clădiri impresionante precum Campanile (clopotnița) și Baptisteriul. Campanile di Giotto sau turnul clopotelor are o înălțime de aproape 85 de metri, construcția începând în anul 1334 sub îndrumarea arhitectului Giotto. Turnul se poate vizita, însă va trebui să urcați cele 414 trepte.

Battistero di San Giovanni sau Baptisteriul Sfântului Ioan este una dintre cele mai vechi clădiri din Florența, având o formă octogonală și placată cu marmură albă și verde.

După ce am admirat monumentele din piața domului, am plecat mai departe spre Piazza della Repubblica și apoi spre Piazza della Signoria. Aceasta din urmă este considerată centrul Florenței, aici găsindu-se cafenele, restaurante, muzee, statui și o fântână arteziană, toate acestea creând o atmosferă foarte plăcută. Prima dată am remarcat Palazzo Vecchio, un palat construit în secolul 13 cu un aspect de fortăreață și cu un turn înalt de 95 de metri, Torre di Arnolfo. Pentru a ajunge în vârf trebuie să urcați doar 233 de trepte. În fața palatului se găsește și o replică a Statuii lui David, celebra sculptură creată de Michelangelo. Tot în Piazza della Signoria se mai găsește și Fontana del Nettuno, o fântână arteziană din bronz si marmură ce datează din secolul 16. O altă atracție în piață este Loggia dei Lanzi, o clădire cu arcade largi, fiind o galerie în aer liber cu sculpturi din perioada Renașterii.

În continuare am plecat spre Galleria degli Uffizi, unul din cele mai vizitate muzee de artă din lume, aici găsindu-se opere create de către Leonardo da Vinci, Michelangelo, Giotto, Masaccio, Caravaggio și mulți alții. Nu am vizitat muzeul, însă coada de așteptare era destul de mare. În capătul străzii am ajuns la râul Arno, ce străbate orașul de la est la vest și peste care sunt construite mai multe poduri, însă cel mai renumit este Ponte Vecchio. Este cel mai vechi pod din oraș, construit în 1345, fiind singurul pod rămas nedistrus după al doilea război mondial. Dacă inițial aici se găseau măcelării, mai apoi au fost înlocuite cu magazine de bijuterii, iar mai nou și suveniruri sau obiecte de artă.

Pe partea cealaltă a râului Arno am ajuns la Palazzo Pitti, un palat construit în perioada Renașterii și care la început a fost reședința unui bancher din Florența, Luca Pitti. În 1549 palatul a fost cumpărat de familia Medici, una din cele mai bogate și influente familii din Italia. În prezent palatul este cel mai mare muzeu din Florența și găzduiește galerii unde poți vedea prețioase obiecte de artă colecționate de familia Medici. Nu am vizitat palatul, însă am decis să fac o plimbare prin parcul din spatele acestuia, Giardino di Boboli, unde biletul de intrare a costat 10 euro. Grădinile Boboli au fost amenajate în secolul 16 de către familia Medici, iar aici se găsesc o mulțime de sculpturi din secolele 16-18. Tot în prețul biletului este inclusă și vizita unui mic muzeu de obiecte de porțelan, din incinta parcului, însă nu mi s-a părut ceva foarte spectaculos. Am petrecut cam o oră în parc, iar la întoarcerea spre centru am decis să trec pe Ponte Santa Trinita, de unde am putut vedea Ponte Vecchio și din alt unghi.

Revenind în partea de nord a orașului am ajuns la Basilica di Santa Maria Novella, situată lângă principala stație de tren a orașului. Construcția bisericii a început în anul 1279 și a fost finalizată în secolul 15, având o fațadă din marmură albă și neagră. Am reușit să vizitez doar exteriorul, însă în interior se află opere de artă realizate de mulți artiști în stilul gotic sau din perioada renașterii timpurii. În apropiere mai sunt Cappelle Medicee și Basilica di San Lorenzo, unde sunt și mormintele membrilor familiei Medici.

La finalul zilei am ajuns la Piazzale Michelangelo, unde există o replică de bronz a celebrei statui David a lui Michelangelo. Fiind situată pe un deal, de aici am văzut o panoramă superbă asupra orașului. Era destul de aglomerat, multă lume venind aici pentru a vedea un frumos apus de soare peste râul Arno și peste Florența.

Alte locuri remarcate de mine, dar pe care nu am apucat să le vizitez sunt: Galleria dell’Accademia (statuia David a lui Michelangelo), Giardino Bardini, Basilica di Santa Croce , Abbazia di San Miniato al Monte, Museo Galileo, Fontana del Porcellino și Ponte alle Grazie.